واژه نامه و اصطلاحات تخصصی بازار های مالی

کلید واژه
توضیحات
حد سود / Take profit / TP
دستور برداشت سود (T/P)، یک سفارش محدود است که قیمتی را برای خروج از یک موقعیت برای کسب سود مشخص می کند و با رسیدن به قیمت مورد نظر به صورت خودکار (اتوماتیک) اجرا میشود.
حد ضرر / Stop loss / SL
توقف (حد) ضرر (SL) یک محدودیت قیمتی است که توسط یک معامله گر وارد می شود. با رسیدن به حد مجاز قیمت، موقعیت باز به صورت خودکار (اتوماتیک) بسته می شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.
حساب آزمایشی / Demo account
حساب آزمایشی نوعی حساب است که توسط پلتفرم‌های معاملاتی ارائه می‌شود که به مشتری احتمالی اجازه می‌دهد تا قبل از قرار دادن پول واقعی، پلتفرم معاملاتی را آزمایش کند. حساب‌های آزمایشی توسط پلتفرم‌های معاملات سهام، مکان‌های معاملات ارز خارجی و بورس کالا استفاده می‌شوند.
حساب استاندارد / Standard Account
حساب معاملاتی که در آن واحد معاملاتی (لات/ Lot) به صورت استاندارد محاسبه می‌شود.
خط ترند / Trend line
خطوط روند در معاملات. خطوط روند هنگام معامله در بازارهای مالی برای تعیین روند صعودی یا نزولی قیمت دارایی استفاده می شود. آنها نوعی تحلیل تکنیکال هستند که بسیاری از معامله گران از آن برای نظارت بر حرکت قیمت یک ابزار مالی به منظور پیش بینی احساسات بازار استفاده می کنند.
ریسک/Risk
ریسک ارزی به زیان هایی اطلاق می شود که یک تراکنش مالی بین المللی ممکن است به دلیل نوسانات ارز متحمل شود.
سفارش / Order
دستور معامله گر براي خريد يا فروش ارز
سفارش خرید محدود / بای لیمیت / Buy limit
سفارش محدود سفارشی است که برای خرید در زیر بازار یا فروش بالاتر از بازار با قیمت مشخصی انجام می شود. این دستور خرید یا فروش پس از رسیدن بازار به «قیمت حد» است. شما برای خرید با قیمت مشخص شده یا کمتر از آن، سفارش «حد خرید» می دهید.
سفارش شرطی / Pending Order
دستور انجام معامله در صورتی که قیمت بازار به آن حدی برسد که معامله گر تعیین کرده است
سفارش فروش محدود / سل لیمیت / Sell limit
سفارش محدود فروش دستورالعملی برای فروش جفت ارز به قیمت بازار است، زمانی که بازار به قیمت تعیین شده شما یا بالاتر برسد. این قیمت باید بالاتر از قیمت فعلی بازار باشد. سفارشات محدود معمولاً برای ورود به یک بازار استفاده می‌شود که شکست‌ها را محو می‌کنید.
فارکس / Forex
نشانه اختصاری است برای عبارت انگليسی زير به معنای تبادل ارز يا مبادله ارزی foreign exchange
فروش / Sell – خرید / Buy
تمام معاملات فارکس شامل خرید یک ارز و فروش ارز دیگر است. اگر انتظار داشتید ارز پایه در برابر ارز مظنه تقویت شود، جفت را می خرید (Long) و اگر انتظار داشتید برعکس عمل کند، آن را می فروشید (ُShort).
قابلیت هج / Hedge
پوشش ریسک یک استراتژی است که برای محافظت از موقعیت یک جفت ارز از یک حرکت نامطلوب استفاده می شود. زمانی که معامله گر نگران اخبار یا رویدادی باشد که باعث نوسان در بازارهای ارز می شود، معمولاً نوعی حمایت کوتاه مدت است.
قیمت درخواست / Ask price
قیمتی که سرمایه گذار برای خرید جفت ارزی باید بپردازد 
قیمت عرضه / Bid Price
 قیمتی که بازار برای خريد جفت ارزی عرضه می کند یا قیمتی که سرما یه گذار برای فروش جفت ارزی بايد بپردازد
کارمزد / Commission
مبلغی که معامله گر بابت اجرای معامله به کارگزار می پردازد
کارگزاری / Broker
فرد يا مؤسسه ای که در ازای دریافت کارمزد به عنوان واسطه بين خريدار و فروشنده عمل می کند
کال مارجین / Call Margin
مارجین کال اصطلاحی است که برای توصیف هشدار ارسال شده به معامله گر استفاده می شود تا به آنها اطلاع دهد که سرمایه در حسابش کمتر از حداقل مقدار لازم برای باز نگه داشتن یک موقعیت است.