واژه نامه و اصطلاحات تخصصی بازار های مالی

کلید واژه
توضیحات
ارز پایه / Base currency
در فارکس، ارز پایه نشان می دهد که چه مقدار از ارز مظنه مورد نیاز است تا شما یک واحد از ارز پایه را دریافت کنید. برای مثال، اگر به جفت ارز CAD/USD نگاه می‌کنید، دلار کانادا ارز پایه و دلار آمریکا ارز مظنه خواهد بود.
ارزش بازار / Market value
ارزش بازار، قیمتی است که یک دارایی در بازار به دست می‌آورد، یا ارزشی است که جامعه سرمایه‌گذاری به یک سهام یا تجارت خاص می‌دهد.
اسپرد / Spread
تفاوت بین نرخ خرید و نرخ فروش یک جفت ارزی
اهرم / Leverage
اهرم استفاده از پول قرض گرفته شده (به نام سرمایه) برای سرمایه گذاری در ارز، سهام یا اوراق بهادار است. مفهوم اهرم در معاملات فارکس بسیار رایج است. با وام گرفتن از یک کارگزار (بروکر)، سرمایه گذاران می توانند موقعیت های با حجم بیشتر را با یک ارز معامله کنند.
اور سلد / Over sold
اصطلاح Oversold دوره زمانی را توصیف می کند که در آن یک حرکت نزولی قابل توجه و ثابت در قیمت طی یک دوره زمانی بدون عقب نشینی زیاد صورت گرفته است.
اکانت / Accont
حساب معاملاتی کاربر (معامله گر)
باز شدن بازار / Market opening
زمانی که بازارهای مالی برای معامله باز می شوند و بعد از آخر هفته یا تعطیلات به روز می شوند، باز شدن بازار نامیده می شود. باز شدن بازار به روزهای کاری در منطقه تجارت مرتبط است.
برگشت قیمت/ reversal
زمانی است که جهت روند یک قیمت تغییر کرده است، از روند افزایشی به کاهشی (صعودی به نزولی) و بالعکس.
بها / Price
قیمتی که در آن کالای پایه ( در بازار فارکس این کالا ارز است ) خرید و فروش می شوند
بهره شبانه / Swap
وقتی پوزیشنی در پايان روز تجاری بسته نشود و به روز کاری بعد انتقال يابد، مبلغی از سود معامله گر کم يا مقداری به آن اضافه شده که به آن بهره شبانه گفته می شود و مقدار آن بستگی به نرخ بهره  ارزهای موجود در جفت ارز انتخابی دارد
پلتفرم معاملاتی / Trading Platform
بستر نرم افزاری که معاملات در آن انجام میشود مانند متاتریدر5
پوزیشن/موقعیت معاملاتی/Position
پوزشن / موقعیت معاملاتی، مقدار یک اوراق بهادار، یک دارایی یا دارایی است که در مالکیت (یا فروخته شده) یک فرد یا نهاد دیگر است. یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار هنگام خرید از طریق سفارش خرید، موقعیتی را اتخاذ می‌کند که نشانه‌ای از قصد صعودی است. یا اوراق بهادار کوتاه مدت را با قصد نزولی بفروشند.
پوزیشن لانگ / Long position
موقعیت خرید معامله ای است که در آن معامله گر انتظار دارد که ابزار اصلی افزایش یابد
پوینت / Point
کوچک ترین واحد تغییرات نرخ در بازار مالی
پیپ / Pip
کمترین میزان تغییر قیمت جفت ارزی
تامین کننده نقدینگی / Liquidity provider
تامین کننده نقدینگی موسسه یا فردی است که به عنوان بازارساز در بازار ارز عمل می کند. بازارساز بودن به این معنی است که در بازار فارکس هم به عنوان خریدار و هم فروشنده یک طبقه دارایی یا نرخ مبادله معین عمل کنید.
تحلیل تکنیکال / Technical analysis
تحلیل تکنیکال طیفی از تکنیک‌ها است که برای پیش‌بینی حرکت‌های آتی قیمت محصولات مالی بر اساس حرکات و الگوهای قیمتی تاریخی استفاده می‌شود.
تحلیل فاندامنتال / Fundamental analysis
تحلیل بنیادی فرآیندی است که در آن تأثیر عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر ارزش نسبی یک ارز شکسته می شود. از طریق شناسایی محرک های اصلی ارزش ذاتی یک ارز، شرکت کنندگان در فارکس می توانند تصمیمات معاملاتی آگاهانه ای اتخاذ کنند.
تراز / Balance
پول موجود در حساب کاربر (معامله گر)
جفت ارز اصلی / Major Pairs
جفت های اصلی چهار جفت ارز پرمعامله در بازار فارکس (FX) هستند. چهار جفت اصلی در حال حاضر عبارتند از EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD، USD/CHF.
حد سمارجین آزاد / free marginود / Take profit / TP
مارجین آزاد، پولی است که در یک حساب معاملاتی برای معامله در دسترس است. برای محاسبه مارجین آزاد، باید حاشیه پوزیشن های باز خود را از حقوق صاحبان سهام خود کم کنید (یعنی موجودی به اضافه یا منهای هر سود/زیان از موقعیت های باز).